FANDOM

Arachne – w mitologii greckiej mistrzyni tkania i haftu, córka farbiarza Idmona mieszkającego w Kolofonie w Libii.

Historia

Jej przechwałki o umiejętnościach rozgniewały Atenę, która wyzwała ją na tkacki pojedynek. Podczas tego pojedynku Atena wyhaftowała wizerunek bogów olimpijskich, obrazując ich potęgę. W rogach tkaniny umieściła przykłady kar, które spotykają ludzi za ich pychę. Ten dydaktyczny przekaz nie powstrzymał Arachne, która na swoich krosnach wyczarowała bogów w miłosnych związkach ze śmiertelnymi dziewczętami. Jej tkanina była równie piękna, jak haft Ateny. Rozgniewana bogini rozdarła dzieło Arachne i zaczęła ją bić czółnem tkackim. Dziewczyna powiesiła się z rozpaczy. Atena poczuła smutek i wyrzuty sumienia w związku z zaistniałą sytuacją i postanowiła przywrócić życie samobójczyni, jednak już nie pod postacią człowieka, ale pająka, który zawsze tkałby misternie sieci. Arachne była również uczennicą Ateny.

Ciekawostki:

  • Imię Arachne pochodzi od greckiego słowa Αράχνη, oznaczającego pająka.
  • Od tego słowa wzięła nazwę nauka o pająkach – arachnologia oraz fobia o nazwie arachnofobia.
  • Imieniem Arachne nazwano także planetoidę leżącą w pasie głównym asteroid.