FANDOM

Dejanira
Dejanira
- W mitologii greckiej córka Ojneusa, króla Kalidonu i Altai, chociaż tytuł jej ojca nadaje się również Dionizosowi. Mężem jej jest Herakles, pokonał on bowiem wszystkich, pozostałych zalotników którzy ubiegali się o jej rękę.

Gdy wraz z małżonkiem przeprawiała się przez rzekę, Dejanirę spróbował porwać centaur Nessos, jednak powstrzymał go Herakles, strzelając do niego z łuku zatrutą strzałą którą wcześniej zanurzył we krwi Hydry lernejskiej. Napastnik został przez niego śmiertelnie zraniony. Chcąc się zemścić, przed śmiercią Nessos nakazał kobiecie sporządzić miksturę ze swojej krwi i spermy, mówiąc, że jeśli umoczy w niej koszulę swego męża, zapewni sobie jego wierność (według innej wersji, ofiarował jej wełnę zanurzoną w swojej krwi w tym samym celu). Dejanira długo z tym zwlekała, jednakże wkrótce potem zwyciężyła zazdrość, o miłosne podboje Heraklesa, kobieta przystała na propozycję Nessosa. Dejanira przygotowała ów koszulę w której mężczyzna miał składać ofiarę najwyższemu ze wszystkich bogów, Zeusowi. Po założeniu koszuli krew Nessosa którą była nasączona, zaczęła zżerać ciało Heraklesa. Nic już nie mogło pomóc, gdy chłopak próbował ją zdjąć odrywał materiał wraz z kawałkami ciała. Chcąc skrócić swe męki spalił się na stosie, dostając się następnie na Olimp jako nieśmiertelny bóg, Dejanira zaś popełniła samobójstwo. Do dziś ową koszulę nazywamy Koszulą Dejaniry. Nazwa ta jest również związkiem frazeologicznym oznaczający działanie w dobrej wierze, które jednak przynosi fatalne skutki, jak i źródło ogromnego cierpienia, męczarni, od których nie można się uwolnić.