FANDOM

Dzidzilela lub Dzidzileja (mit. słowiańska) - Bogini o nieznanych funkcjach. Być może bóstwo macierzyństwa, patronka matek i prawdopodobnie duchowa opiekunka dzieci. Ze względu na przypisaną domenę mogłaby być zachodniosłowiańskim odpowiednikiem rusińskiego Roda.

Jej nazwa, jako Dzidzileyla pojawiała się w Kronice Polskiej Jana Długosza, gdzie opisana jest jako członkini panteonu lechickiego, słowiańska odpowiedniczka Wenery. Są tacy, co podważają jej pojawianie się w wierzeniach Słowian, jakoż miała się pojawić w kronice tylko z powodu niezrozumienia przez autora jakiegoś archaizmu.

Z całą pewnością przedrostek w jej imieniu -*Dzidzi nawiązuje do dzieci. Natomiast druga część wyrazu -*lela najpewniej odnosi się do bogini miłości - Leli. Być może cząstka -*lela pojawia się w imieniu niektórych słowiańskich bogiń, gdzie po prostu określa ich płeć. Jednak niewykluczone, że Dzidzilela była matką lub córką polańskiej Wenus. 

Istnieje teoria iż była to zachodniosłowiańska odpowiedniczka Perperuny (Dodoli).