FANDOM

Feniks (gr. φοίνιξ (foinix), łac. phoenix) - mityczny, ognisty ptak z mitów greckich, egipskich i arabskich(choć ma swoje odpowiedniki też w Japonii, Chinach i Indii), uznawany za symbol Słońca oraz zmartwychwstania. Jego egipskich pierwowzorem był Bennu.

Historia

Był znany wszystkim pisarzom starożytnym, poczynając już od Herodota, który jednak podawał jego istnienie w wątpliwość. Opisywał jednak związane z nim legendy. Feniks miał mieć wielkość i wygląd orła ze złotoczerwonym upierzeniem(wedle innych wersji dominowała kapłańska purpura i królewskie złoto). Przybywał do Egiptu z Arabii co 500 lat, przynosząc w kuli mirry szczątki swego poprzednika, którego składał na ołtarzu słońca w Heliopolis.

Wedle klasycznej wersji legendy w danym czasie żył tylko jeden Feniks(w mitach azjatyckich występowała para Feniksów, których pieśni miały przynosić ukojenie umęczonym), który przeżywał kilka wieków - zwykle od 300 do półtora tysiąca lat - żywiąc się nie zwierzętami czy roślinami, a jedynie żywicą kadzidłowca. Pod koniec życia budował gniazdo z cynamonu, mirry i nardu, a następnie je podpalał, spalając w płomieniu. Po kilku dniach(od 3 do 9) z popiołów powstawało pisklę Feniksa(albo słodko pachnący czerw, który dopiero potem przemieniał się w pisklę Feniksa).

Faeton

W mitologii greckiej to Faeton został zamieniony w Feniksa przez Zeusa po tym jak król bogów zrzucił go ze słonecznego rydwanu swojego ojca.

Fenix

Śmierć Feniksa

Autorzy często porównują odradzającego się Feniksa do Chrystusa.