FANDOM

Hemiteja (pierwotnie Molpadia) - grecka księżniczka wyspy Naksos.

Historia Edytuj

Hemiteja (wł. Molpadia, bo było to jej pierwotne imię) był a córką syna Dionizosa i Ariadny, króla wyspy Naksos, Styfalosa i nieznanej bliżej Chrysotemis. Miała dwie siostry: Rojo i Partenos. Pewnego razu ojciec zlecił jej i Partenos zadanie - miały pilnować podarowaną mu przez ojca Dionizosa amforę z winem. Jednak podczas pełnienia obowiązku zasnęły, a naczynie zostało rozbite przez hodowane przez rodzinę królewską świnie. Molpadia i Partenos bojące się gniewu ojca rzuciły się z klifu do morza. Od śmierci dziewczyny uratował zakochany w ich siostrze Rojo bóg Apollo i zaniósł je do dwóch różnych miast w Chersonezie, Molpadię do Kastabos, a Partenos do Bubastas, gdzie obie otrzymały boskie odznaczenia; imię Molpadii zostało zmienione na Hemiteja po jej ubóstwieniu. Parthenois z Nicei czyni Hemiteję matką Bazyleusa, którego miała z Lyrkusem; w swojej wersji opowiadania Hemiteja najwyraźniej nosiła to imię od urodzenia i nic nie mówi o jej ubóstwieniu; jednak dom Styfalosa i jego córek znajduje się w Bubastus, dokładnie tam, gdzie Hemiteja przybyła, aby czcić go według relacji Diodora.

Etymologia Edytuj

Ze starogreckiego, oryginalne imię Hemitei, Ἡμιθέα tłumaczy się jako półbogini.